Sömnbesvär

Sömnsvårigheter kan alla människor ha då och då. Sömnproblem är vanligare bland kvinnor än män. Långvariga sömnproblem kan öka risken för olika typer av sjukdomar.

Sömnen behöver vi för att både kropp och hjärna ska få vila och kunna återhämta sig samt för att hjärnan ska få möjlighet att bearbeta intryck. Många av kroppens grundläggande funktioner är beroende av sömnen. Vuxna människor behöver i genomsnitt sova sju timmar per dygn. Men sömnbehovet varierar mycket mellan olika personer. Barn och ungdomar kan behöva mer sömn.
Alla människor kan drabbas av sömnsvårigheter. Sömnproblem är vanligare bland kvinnor än bland män. Ofta får man svårt att sova i samband med olika typer av problem eller stress. Sömnsvårigheter kan också uppstå till följd av sjukdomar, som depression och ångest, eller missbruk. Dålig sömn kan öka risken och symtomen för ett antal sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och depressioner.

Dina sömnbesvär räknas som långvariga om du :
  • har haft sömnproblem minst varannan natt i en månad
  • vaknar minst två gånger per natt under en längre tid
  • ofta vaknar för tidigt på morgnarna
  • vaknar tidigt med ångestkänslor och känner dig deppig
  • ofta är mycket trött under dagarna
  • har problem med snarkning och någon i din omgivning noterat andningsuppehåll.

Förebygg sömnproblem

Undvik att äta eller dricka mycket innan du går och lägger dig. Undvik också att på kvällen dricka drycker som innehåller koffein, till exempel kaffe, te, kakao och Coca cola.

Råd vid sömnsvårigheter

Det finns flera sätt att förbättra sömnen utan att använda läkemedel. Fundera över varför du har svårt att sova. Det kan bero på:
  • att det är för varmt i sovrummet
  • att sängen är obekväm
  • eller att det inte är tillräckligt tyst och mörkt i sovrummet
  • att det är något du oroar dig över
  • att du är stressad
  • att du har sovit en stund tidigare under dagen.
Om du känner dig stressad kan det vara bra att varva ner någon timme innan du går och lägger dig. Lyssna på lugn musik eller ett avslappningsband. Du kan ta en skön promenad i lugnt tempo. Försök att inte göra ett stort problem av att du inte kan sova.
  • Om du inte somnat efter 30 minuter kan du gå upp en stund och vänta på att du blir sömnig igen. Tänd helst inte ljuset och gör inte något som leder till att du går upp i varv.
  • Försök att gå och lägga dig ungefär vid samma tid varje kväll. Försök också att stiga upp vid ungefär samma tidpunkt på morgnarna. Sov inte för mycket.
  • Motion är bra för en god sömn, men undvik att träna strax innan du lägger dig.